Néhány hosszabb, elemző értékelés:

Prof. Freund Tamás agykutató, akadémikus, az MTA elnökhelyettese

Prof. Katona Ferenc fejlődésneurológus, egyetemi tanár

Prof. Klebovich Imre farmakológus, az MTA doktora

Prof. Sótonyi Péter, anatómus, az MTA doktora

 

      Visszajelzések konkrét előadásokra:

Prof. Csépe Valéria pszichológus, akadémikus

Prof. Csermely Péter biokémikus, akadémikus

Prof. Erdei Anna immunológus, akadémikus

Prof. Horváth Iván irodalomtörténész, az MTA doktora

Prof. Kiss László csillagász, akadémikus

Prof. Kocsis Károly geológus, akadémikus

Prof. Perczel András kémikus, akadémikus

Prof. Pósfai Mihály geológus, akadémikus

Prof. Pucsok József orvos, egyetemi tanár
Prof. Vizi E. Szilveszter farmakológus, az MTA volt elnöke

Prof. Freund Tamás

agykutató, Bolyai-, Széchenyi- és Brain-díjas akadémikus,
az MTA akkori alelnöke, ma elnöke

Baksa Balázs munkáival a Mindentudás Egyetemén tartott előadásomon találkoztam először 2004-ben. A szerkesztőség ajánlotta, hogy van egy animátoruk, aki az előadásokhoz mozgó illusztrációs magyarázatokat készít. Az első számomra készült munkái, a szinapszis tartós megerősödését és az idegsejtek által termelt kannabinoidok gátló hatását bemutató animációk megtekintése után azonnal láttam, hogy az alkotó a „történet” korrekt leanimálásán kívül valami olyan pluszt tesz hozzá, amire nem is számítottam. Az ingerületáramlásokat és a receptorok működését úgy tudta ábrázolni grafikában és mozgásban, hogy az mind szakmaiságában, mind esztétikumában lenyűgözött. Ezen felbuzdulva kértem még egy animációt, ami egy korábbi elképzelésem alapján egy óriáspolip és egy tucat vízben lubickoló ember hasonlatával tudta elmagyarázni a piramis-sejtek aktivitásának szinkronizálását gátlás útján. Az animáció olyan jól sikerült, hogy további tartalommal kiegészítve azóta is rendszeresen vetítem hazai és külföldi előadásaimon. 2007-ben San Diegóban 5000-6000 ember kacagott harsányan a humorosan tálalt, de az előadás üzenete szempontjából kulcsfon-tosságú interpretáción. Amit persze rögtön meg is jegyeznek ilyenkor. Sokan gratuláltak, és érdeklődtek, hogyan készültek. A humor természetesen csak fűszer, a hangsúly a grafikai és animációs megoldásnak a megértetést segítő módján van.

Ezek után a tudományos publikációinkhoz készülő illusztrációk elkészítésére is Baksa Balázst kértük fel a Nature Medicine-ben (2008) közölt cikkünkhöz és Katona István munkatársam Neuroscience-ben (2011) közölt cikkéhez. Ezek, amellett, hogy grafikai megoldásukban a szándékolt tartalmat jól megérthetően fejezték ki, megteremtettek egy, a megszokottól eltérő képi stílust, amely a szakfolyóiratokban a mi cikkeinket felismerhetően jellemzi. A Nature Medicine-beli cikket animációval is készítettük, ami a túlzott aktivitású szinapszisok endokannabinoidok által közvetített szabályozását mutatja be.

A 2012-es Magyar Tudomány Ünnepén a Diákok az Akadémián előadáson az ő animációjával gimnazista korú fiatalokkal sikerült megértetnem, miben különbözik az MGL gátló hatása a kannabiszétól.

Munkáinak és hozzáállásának a legfőbb jellemzője, hogy maximális igényes-séggel törekszik az előadó, illetve cikkszerző tudományos mondanivalóját a legmegfelelőbb grafikai és animációs formába önteni, hogy az legszemlélete-sebben, legérthetőbben jusson át a hallgatósághoz, hogy azt könnyebben befogadják és megjegyezzék.

Az MTA alelnökeként azt is hozzáteszem, hogy a Magyar Tudomány Ünnepének eddig 23 kiemelt előadásához készült munkájával az elmúlt 9 évben jelentősen hozzájárult az így készült előadások színvonalához, melyet az előadók is megerősítettek.

Prof. Katona Ferenc

Állami- és Széchenyi-díjas fejlődésneurológus

Baksa Balázs úrral, az Al-Ba Filmstúdió vezetőjével hosszú évek óta dolgozom együtt egészen új típusú animációs programokon, amelyeket mind külföldi, mind belföldi orvosi tanfolyamokon és előadásokon igen jó eredménnyel használtam munkatársaimmal együtt.

Minden mozgásban van ábrázolva, és nem csak az egyetemi oktatásban, hanem  tudományos előadásokon is meglepetést keltett külföldön, hogyan lehet ilyen élettani és biológiai folyamatokat működésükben ábrázolni.

A Medicina Kiadó 3 könyvemhez csináltatott Baksa úrral olyan CD-mellékletet, amely felöleli az egész fejlődésneurológiát, és rendkívüli segítségére van az olvasóknak, akik a könyvben csak állóképeket találnak, a CD-n azonban órákon keresztül ismételten is nézhetik azokat a folyamatokat, amelyek így összehasonlíthatatlanul is jobb figyelemfelkeltést és ismeretraktározást biztosítanak.

Ennek az animációs technikának nagy előnye, hogy mindazt, amit videón, képalkotásos CT-, MRI-felvételeken nem lehet bemutatni, azt 2 dimenzióban megrajzolva és animálva sokkal jobban meg lehet értetni.

Számos amerikai, európai, ausztráliai és ázsiai tanfolyamokon, kongresszusokon mutattam be ezekből a programokból, és nyugodtan állíthatom, hogy ezekben az országokban sincsen hasonló ismeretanyagot közvetítő vizuális módszer.

Prof. Klebovich Imre

farmakológus, gyógyszerész professzor

Az MTA doktora

Baksa Balázzsal, az Al-Ba Filmstúdió vezetőjével, animációsfilm-rendezővel 2000 óta munkakapcsolatban állok, így hasznát vehettem mind grafikai, mind plakettművészeti, mind pedig animációs munkájának.

Ő tervezte számunkra, sok egyéb mellett, a Semmelweis Gyógyszerészeti Intézetének különlegesen exkluzív emblémáját, intézetünk számos ünnepségének díszoklevelét, bronz- és terrakottaplakettjeit.

A Magyar Kísérletes és Klinikai Farmakológiai Társaság, a Magyar Gyógyszerész-tudományi Társaság és a Magyar Elválasztástudományi Társaság különböző hazai és nemzetközi konferenciáihoz készített animációs filmeket, logókat, valamint bronz- és terrakottaplaketteket, amikkel kivívta mindenki osztatlan elismerését.

Nemzetközi elismerést kiváltva, Baksa Balázs tervezte az általam 2006 óta kétévenként szervezett „International Regulatory Workshop on Bioequivalence and Dissolution” nemzetközi konferenciasorozat logóit (BEW sorozat, SRACD sorozat), a tudományos rendezvények honlapjának, kiadványainak teljes grafikai tervét és az emlékplaketteket is.

A tudományos rendezvényeinket reprezentáló könyvekhez több ezer fénykép retusálását, nyomdai minőségre való feljavítását végezte el.

Munkáiból egyaránt kitűnik tudománytisztelő szemlélete, szakmai igényessége és precizitása, amivel a szakma megbecsült egyéniségévé vált.

Mindezek alapján teljes meggyőződéssel, önzetlenül ajánlom Baksa Balázst, az Al-Ba Filmstúdió vezetőjét a fenti területek munkáinak végzésére. Egyben örülök, hogy ezt az ajánlást, mint referenciát, részére elkészíthettem.

Prof. Sótonyi Péter

állatorvos, anatómus, tanszékvezető egyetemi tanár, dékán, az MTA doktora

Külföldi előadásaim (pl.: Európai Állatorvos-anatómusok Kongresszusa, Osló 2004, Messina 2006, a Yale egyetemen tartott bemutatkozó előadás 2005, Ázsiai Állatorvos-Anatómus Kongresszus, Tokió, 2006, stb.) során tudós kollégáim nagy elismeréssel nyilatkoztak a kivetített prezentációim esztétikai és szakmai színvonaláról. Többek véleménye szerint a nemek kialakulásának témájában nemzetközi viszonylatban is ez az eddigi legjobb animációs feldolgozás, melyben komoly része van Baksa Balázs alkotó tevékenységének.

   A Mindentudás Egyetemében, 2005-ben „Az állatok mozgásának elemzése – A csirke kikelésétől a Spanyol Lovasiskoláig” c. előadásomat is az őáltala megalkotott computeranimációkkal, valamint ezzel kombinált videó-preparációival adtam elő, ahol az alaposan kidolgozott, anatómiailag is hiteles animációs és videografikus megoldásaival jobban meg tudtam világítani úgy a tojás feltörésének rejtett csodáját, mint a ló „vázszerkezetének” összetett anatómiai működését, megkönnyítve számomra a verbális magyarázatokat.

Prof. Csépe Valéria

pszichológus, egyetemi tanár, akadémikus,

a Magyar Tudomány Ünnepe 2014 előadójaként

 

Kedves Balázs!

Nagyon jó volt megint együtt dolgoznunk. És maximálisan elégedett vagyok az elkészült műalkotással!

 Ez ugyanis nem csak egy szimpla előadás így. Rengeteg BB-kreativitás van benne, így tematikus héjakból áll össze az a szép  tudományos hagyma.

 

 

Prof. Csermely Péter

biokémikus, hálózatkutató, akadémikus
  a Mindentudás Egyeteme előadójaként

(Email az előadás után)

 

Kedves Balazs!

 Oszinten sajnalom, hogy az utolso pillanatban nem jutott eszembe a neve, es tul tavol alltam az allvanytol ahhoz, hogy visszagyalogoljak es megnezzem a papiromat ahova felirtam. Ez volt az EGYEDULI oka annak, hogy az eloadasban nem emeltem ki szemely szerint is az On szerepet. Gyonyoruek voltak az animaciok, koszonom szepen.

Remelem nem veszi zokon ha ket baratomnak ezt az emailt lemasolom, hogy adott esetben akkor is figyelmeztessenek engem erre, ha en elfelejtenem, es a sajat mukodesi korukben is kombinaljak bele az On igen kiemelkedo kepessegeit.

Oszinte nagyrabecsulessel:

Peter

 

 

Prof. Erdei Anna

immunológus, Széchenyi-díjas egyetemi tanár, akadémikus

a Magyar Tudomány Ünnepe 2012 előadójaként

 

Kedves Balázs,
most, hogy túl vagyok az előadáson, szeretném még egyszer nagyon megköszönni a gyönyörű animációkat/ábrákat! Külön öröm nekem, hogy a közvetlen szakmabeliek is csak ámuldoztak! (Ez nem öndícséret, hanem Balázs munkájának az elismerése!). Természetesen ha ilyen jellegű munka felmerül, Balázshoz fordulunk!

Anna

 

 

Prof. Horváth Iván

irodalomtörténész, az MTA doktora
a Mindentudás Egyeteme előadójaként:

 

Kedves Balázs,

azért nem írtam eddig, mert nem tudtam levenni a szememet a gyönyörű animációkról. Tökéletesen az, amit szerettem volna, éppen az. Rajtad nem fog múlni az előadás sikere. Köszönöm, köszönöm.

 

 

Prof. Kiss L. László

csillagász kutató, akadémikus

http://444.hu/2014/11/14/tudomanyos-es-civilizacios-szempontbol-is-fantasztikus-ami-tortenik/

Aki ettől pozitívabb sajtóvisszhangot kap, az vagy csal, vagy Észak-Korea vezetője. A sikerhez a videóid abszolút esszenciálisak voltak, még egyszer köszönöm szépen a kiváló munkát!

Laci

 

 

Prof. Kocsis Károly

geográfus, egyetemi tanár, akadémikus,

a Magyar Tudomány Ünnepe 2012 előadójaként

 

Kedves Balázs,

ragyogóan sikerült a november 10-i előadásunk, tele volt a Díszterem és a Nagyterem kíváncsi és izgatott serdülőkkel. Úgy tűnik, hogy sikerült a tudomány és az önmaguk iránti kíváncsiságot egyaránt felkeltenünk. Mi előadók is nagyon élveztük az egészet. Ez nem lett volna lehetséges a nagyszerű szemléltetés, az animációk nélkül.

 

 

Prof. Perczel András

Bolyai-díjas kémikus, biokémikus, egyetemi tanár, akadémikus

(Az akadémiai székfoglalója utáni napon, emailben)

Nagyon, de nagyon sajnálom, hogy tegnap nem tudtunk találkozni, pontosabban hogy nem tudtam neked személyesen is megköszönni a 2011-es díszelőadás kapcsán nyújtott felmérhetetlenül sok és gazdag  segítségedet.

 

 

Prof. Pósfai Mihály

geológus, Széchenyi-díjas egyetemi tanár, akadémikus, a Magyar Tudomány

Ünnepe 2012 előadójaként

 Kedves Balázs,

Köszönöm szépen a segítségedet, a gondos munkádat. Nagyon sokan jöttek az előadás után, hogy gratuláljanak, szinte mindenki külön dicsérte a tálalást. Több kolléga is mondta, hogy tökéletesen el volt találva a prezentálás, remekül segítették az animációk a megértést. Pl. az egyetem kancellárja, aztán a gazdasági kar dékánja meg a bölcsész is azzal jött, hogy ebből még ők is mindent értettek.

Misi

 

 

Prof. Pucsok József

egyetemi tanár, a Mindentudás Egyeteme előadójaként:

 

Az előadó kollégák és a magam nevében nyilatkozhatom arról, hogy az Ön animációs tevékenysége és munkája jelentősen emelte az előadások színvonalát a témák kép- és animációs anyagban való megjelenítését és megértését. Ezek hiányában az előadások szegényebbekké és nehezebben érthetőbbekké válnának.

 

 

Prof. Vizi E. Szilveszter

Széchenyi-nagydíjas farmakológus, egyetemi tanár, az MTA volt elnöke, a Mindentudás Egyeteme elindítója

(Az előadásanimációk befejezésekor, emailben)

 

Ez meseszép, és ami még ennél is fontosabb láttatja azt, amit ábrával és szöveggel nem lehet bemutatni, elmondani.

 Hosszú menetelés volt. Oka: én csak most kezdem megtanulni, hogy mit lehet a Baksa-féle animációkkal kifejezni. Köszönöm. Ezt a két videót befejeztük.

üdv

VESzilveszter

Egy kérdés: lehet egy vegyületet (ATP, az ischemiás ábra kontrollja) kiemelni és bemutatni azt, hogy hogyan keletkezik például glucose-ból (ez egy animáció lenne és csak ez látszana), majd az animáció visszatér az eredeti ábrára (animációra). Ez úgy működne, mint a beszédben a zárójeles megjegyzés.